torsdag den 24. november 2022

Ugens anbefaling uge 47

UGENS ANBEFALING

UGE 47

I denne uge anbefaler vi "SKIZOFRENE TANKER - Forsøget på at leve et normalt liv med paranoid skizofreni". 

Bogen er rigtig god til at informerer om, hvad psykiatriske lidelser er på en virkelig basis, samt hjælper den med afstigmatiseringen af psykisk sygdom fra noget fremmed til noget menneskeligt.

Bogen kan selvfølgelig købes på mellemgaard.dk




Skizofrene tanker handler om, hvordan det er at leve med psykiatriske diagnoser. Bogen fortæller om et langvarigt somatisk forløb, der mundede ud i diagnosen funktionel lidelse. I kølvandet på den diagnose fulgte diagnoserne paranoid skizofreni og asperger, og som følgediagnose til disse angst og depression. Bogen er en barsk fremstilling af livet med psykiatriske diagnoser, og der beskrives en række indlæggelser samt kraftig selvskade og selvmordsforsøg. Nogle af symptomerne ved sygdommene fremhæves, og jeg forsøger så vidt muligt at give et autentisk indblik i, hvordan mit forløb har været fra somatikken og over i psykiatrien. Bogen er også et forsøg på at informere befolkningen om, hvad psykiatriske lidelser kan være samt at være en del af afstigmatiseringen af psykisk sygdom generelt.

Uddrag af bogen
Det var angstprovokerende de 20 minutter, hun var væk, og mit hoved var fuldt af tanker om, at jeg aldrig ville komme ud igen. Ironisk nok, for da hun kom tilbage, forklarede hun mig, hvordan afdelingen var. Hvordan der lå nogle højrøstede indlagte på den, der ikke ville være gode for min sindstilstand. Jeg undrede mig over, hvordan de andre indlagte patienter spillede med i vurderingen af, om jeg selv skulle indlægges, og glemte lidt at høre efter i tankestrømmen. Jeg hørte dog, at hun sluttede af med, at jeg ikke skulle indlægges. Jeg var lamslået, fuld af en uforventet frygt. Hvad skulle jeg nu gøre, når de ikke ville have mig ind? 

Om forfatteren 
Mikkel Baun Almgren-Hansen (f. 2002) er fra Tappernøje. Han har altid været aktiv, først med fodbold og senere med kung-fu, hvor han fik sort bælte som 14-årig. Mikkel sprang 7. klasse over, men begyndte et sted i de tidlige teenageår at opleve tegn på psykisk sygdom.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ugens anbefaling - uge 13

  UGE 13 I denne uge anbefaler vi bogen "Jeg er ond, mørk og dyster", der er skrevet af Anders Lynnerup  Bogen handler den ung Geo...

Populære indlæg