fredag den 22. september 2023

Månedens forfatter - September

 

Månedens forfatter - Deniz B. Serinci

I denne måned, september 2023, er Forlaget mellemgaards udvalgte forfatter: Deniz B. Serinci, der udkommer med sin nyeste bog "Alevisme" her i september. Han har desuden skrevet tre andre bøger, blandt andet digtsamlingen "Ingen venner udover bjergene".

Om bogen:

Alevierne er Tyrkiets største religiøse minoritet. Alevierne var blandt de første gæstearbejdere i Danmark, der ankom for over 50 år siden, og de har siden været aktive i det politiske liv som medlemmer af byråd og Folketing. Alligevel er alevierne og alevisme som tro relativt ukendt i Danmark. Hvad tror de på? Hvordan har deres situation historisk set været i Tyrkiet? Hvordan er deres politiske situation i Tyrkiet i dag? Det vil denne bog – der er den første om alevisme i Danmark – prøve at besvare.


Forfatterens egne ord om sig selv:
Hej

Jeg hedder Deniz B. Serinci, er født i Esbjerg og stammer fra Çorum i det nordlige Tyrkiet.

Jeg har en bachelorgrad i Historie fra Aarhus Universitet, en kandidatgrad i Journalistik og valgfag på Mellemøststudier, fra Syddansk Universitet i Odense.

Til daglig bor jeg i København, arbejder som freelancejournalist, forfatter, foredragsholder, kurdisk tolk og sidder i Dansk Journalistforbunds bestyrelse i København.

Derudover stiftede jeg Danmarks første kurdiske medie JIYAN.DK for 13 år siden og bliver ugentligt brugt af tv, radio, aviser som ”ekspert i kurdiske forhold”. 

Som journalist har jeg freelancet for alle store danske aviser, har rejst i Syrien og Irak 15 gange og interviewet danske jihadister fra Islamisk Stat (IS).

Jeg har udgivet 8 bøger, inkl. ”Slave i IS” (Gyldendal) og ”Kurdistan” (Mellemgaard) og har tre bøger på vej. 

Jeg er endvidere uddannet seniorleder i anti-radikalisering hos LIU, et projekt, der er støttet af Danmarks Udenrigsministerium samt holdt 500 foredrag herhjemme om radikalisering.

Foredragene har jeg holdt for Forsvarsakademiet, Christiansborg, ministerier, biblioteker, højskoler, gymnasier, seniorforeninger, osv.

I 2016 kårede Højskolebladet mig til ”en af tre foredragsholdere, enhver højskole bør booke”.

I 2017 arbejdede jeg som ”islam-ekspert” på Radio24syv i programmet ”Hipster Glistrup”, som blev nomineret til Prix Radio.

 
I fritiden ser jeg film (elsker gamle kinesiske karatefilm samt tyrkiske komediefilm fra 1970’erne), hører tyrkisk, kurdisk og arabisk musik, tager ud og spiser indisk, kinesisk, græsk og mellemøstlig mad med venner og har tidligere gået til saz (tembûr), guitar, svømning og håndbold.

Jeg har skrevet bogen "Alevisme", fordi der mangler viden om denne minoritet i Danmark. Ofte hører vi om andre minoriteter fra Mellemøsten, men sjældent om de tusinder af alevier i Danmark, selvom de har boet her i nu fem årtier og har været ganske aktive i samfundet, eksempelvis Folketinget og i Byråd, der har haft flere alevi-medlemmer. Så det håber jeg bogen kan råde bod på. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ugens anbefaling - uge 19

  UGE 19 I denne uge anbefaler vi bogen "Mellem blomster og pigtråd", der er skrevet af Gerd Secher Bogen handler om alternative l...

Populære indlæg