mandag den 5. august 2024

Månedens forfatter - august 2024

 

MÅNEDENS FORFATTER
AUGUST 2024

KENNETH MØLLER KRISTENSEN



I denne måned har forlaget udvalgt Kenneth Møller Kristensen som månedens forfatter. Kenneth Møller Kristensen har i alt udgivet ti bøger om cykelsport og de syv af dem hos Forlaget mellemgaard. Den seneste hedder '40 Utrolige historier fra Tour de France', og den er udkommet i forbindelse med årets udgave af verdens største cykelløb. 

Et mindre udpluk af værkerne.



Forfatterens egne ord:


Cykelsporten gik i mit blod i 1978. Det gjorde den, da jeg så Jørgen Marcussen vinde bronze ved VM på Nürburgring i Tyskland. Marcussen jagtede legenderne Gerrie Knetemann og Francesco Moser. Dem nåede han ikke, men han besejrede andre legender som Saronni, Hinault og Zoetemelk. Jeg så det på TV sammen med min far. Jeg var kun 9 år, men jeg husker det så tydeligt. Og når jeg skriver de legendariske cykelnavne nu, så får jeg nærmest kuldegysninger. Cykelsporten har sine helte, og det fascinerer mig.


Siden kom jeg til at arbejde med cykelsporten i forskellige konstellationer. Det har været fantastisk. Der er dog ingen tvivl om, at det fortidens legender og de mange historier om dem, der ligger mit hjerte nærmest. Jeg elsker de mange fortællinger, som cykelsporten byder på, både de positive og de negative, for sidstnævnte er cykelsporten også rig på.


På et tidspunkt begyndte jeg at samle på dem. Altså historierne. Både til mit website www.cyclingworld.dk, men siden blev det til først den ene bog og nu altså i alt ti cykelbøger, alle med en historisk vinkel.


Der er helt sikkert flere bøger på vej fra mig. For cykelsport er så meget mere end mennesker på to hjul, der kører om kap. Det er menneskeskæbner, det er historie, og det kan være vigtigere end selve livet. Eller det kan ganske enkelt være livet. Og livet er jo oftest godt og spændende. Det er cykelløb også, og det samme håber jeg også mine bøger er for mange mennesker.


- Kenneth Møller Kristensen



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ugens anbefaling - uge 35

  UGE 35 I denne uge anbefaler vi kogebogen 'Vi ses til bålmad', som er skrevet af Stine Nürnberg. Dette er en kogebog, hvor du kan ...

Populære indlæg