tirsdag den 5. december 2023

Månedens forfatter - december 2023

 

Månedens forfatter - Camilla Stine Simonsen



I denne måned, december 2023, er Forlaget mellemgaards udvalgte forfatter: Camilla Stine Simonsen, der udkom med sin nyeste bog i november 2023 "Drømmen om et bedre liv - Fra Polen til Danmark".

Om bogen:

Teresia, Katarzyna og Jakub rejser til Danmark, fordi de håber og tror på et bedre liv i Danmark end det, de har i Polen. Rejsen til Danmark bliver en fantastisk og på samme tid ubekvem oplevelse. De kommer til at bo på godset Videnlund, hvor de møder en masse andre polske arbejdere. En tysk opsynsmand, hr. Schwartz, holder øje med alle de polske arbejdere, og han udnytter og mishandler de polske arbejdere til det yderste. Flere af de polske kvinder bliver gravide imod deres vilje, og dette bliver løst på forskellige måder, da de polske kvinder ikke kan bruges til det hårde arbejde på godset i gravid tilstand. Teresia møder sit livs kærlighed, Piotr, men det bliver på ingen måde nemt for de to. Generelt bliver livet i Danmark hårdere for de polske arbejdere, end de havde troet.



Forfatterens egne ord:

Jeg hedder Camilla Stine Simonsen, er opvokset på Falster og har altid elsket at læse og skrive. Jeg har gennem årene læst mange kærlighedsromaner, krimier og biografier, men for ca. 10 år siden fik jeg øjnene op for historiske romaner, og jeg blev fascineret af tanken om at sætte opdigtede begivenheder og personer ind i en historisk ramme. Drømmen om et bedre liv er min debutroman. Selvom jeg har skrevet meget gennem årene, også som jurist, som jeg blev uddannet til i 2004, så er det først nu, jeg har haft ønsket og modet til at få udgivet en roman.

Jeg har hørt om mine polske oldeforældre i min opvækst, men min idé til bogen startede sådan for alvor, da jeg så min mormors fødsels- og dåbsattest, hvor mine polske oldeforældres navne stod på. Jeg begyndte at tænke på, hvordan de var kommet herop til Danmark, hvordan deres liv havde været, og hvordan de havde mødt hinanden. Jeg har aldrig mødt mine oldeforældre, så selvom jeg faktisk bruger deres navne i bogen, så er personernes udseende, personlighed mv. opdigtede.

I 2017 købte min mand og jeg et lille sommerhus i Bredfjed på Lolland, og stedet og roemarkerne dér fik mig for alvor i gang med at skrive på romanen. Mine tanker gik blandt andet på, at hvis det ikke havde været for roerne, så havde jeg nok ikke været til, og i hvert fald ikke været lige præcis her, hvor jeg er i dag.

Selvom begivenhederne med de polske roearbejdere fandt sted for over 100 år siden, så er det stadigvæk meget relevant i dag, hvor der bruges udenlandsk arbejdskraft indenfor nogle brancher, ligesom mange mennesker fortsat krydser landegrænser, fordi de flygter fra noget eller drømmer om et bedre liv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ugens anbefaling - uge 17

  UGE 17 I denne uge anbefaler vi kogebogen "Den lille kogebog til små pengepunge", der er skrevet af Jonathan B. Erichsen. Kogebo...

Populære indlæg