mandag den 3. juni 2024

Månedens forfatter - juni 2024

MÅNEDENS FORFATTER
JUNI 2024

TINA KREUTZER


Tina Kreutzer er månedens forfatter hos forlaget mellemgaard. Tina udgav i maj måned sin meget personlige og rørende beretning om, hvordan det er at miste et voksent barn. 

Om bogen: 

Da Tina snørede sine træningssko en tidlig novembermorgen, havde hun ingen ide om, at hendes trygge hverdag lige om lidt ville blive slået i stykker på et splitsekund. Klokken 6.29 modtog hun et opkald om, at hendes ældste datter på 23 år var død i en tragisk ulykke.

Fra at leve et helt almindeligt liv som mor til fire, fraskilt, gift igen, med et godt job, en aktiv fritid og skønne relationer, blev hverdagstrygheden knust og livet helt ualmindeligt. 
Min datter er død – om at komme igennem år 0 er en hudløst ærlig og rørende skæbnefortælling, som handler om det første år efter ulykken. 
Vi følger forfatterens proces, fortalt i korte tekster, måned for måned, lige fra det skæbnesvangre opkald til etårsdagen.




Forfatterens egne ord:

Det er meget ambivalent at blive forfatter på baggrund af en tragedie.
At jeg ydermere nu også er Månedens forfatter, gør det ikke mindre ambivalent.
På den ene side er jeg glad, og på den anden side er jeg samtidig ked af det, fordi ”prisen” for at skrive bogen har været høj.
Samtidig er titlen et godt billede på min livssituation, hvor jeg dagligt øver mig på at få glæde og sorg til at lære at sameksistere.
Jeg hedder Tina Kreutzer (f. 1970) og er bosiddende i Vejle med min mand. 
Jeg er mor til fire børn, og det vil jeg altid være.

Mine forudsætninger for at skrive bogen ”Min datter er død – om at komme igennem år 0” er at jeg i november 2022 mistede min 23-årige datter i en ulykke.
Bogen er en selvbiografi og beskriver det første år måned for måned, fra jeg modtog den besked, som ændrede mit liv, til og med et-årsdagen.
Det har krævet mod at samle mine personlige tekster, som har ligget forholdsvis neutrale og alene på min pc, og udgive dem offentligt i en bog, hvor de kan blive vurderet, kritiseret og misforstået.
Alligevel har jeg gjort det, fordi jeg ønsker at være ordgiver for andre, som lever med sorg.
Selvom bogen er skrevet på baggrund af at miste et barn, og sorgen ved det, håber jeg at andre med forskellige sorg-baggrunde kan læse sig ind i teksterne, genkende sig selv og dermed føle sig lidt mindre alene.
Det er det hele værd, hvis jeg kan hjælpe og give lindring til bare én.
Formen er letlæselige, korte tekster og det er helt bevidst. Jeg forsøger at beskrive en smerte, som der i virkeligheden mangler ord for, så følelserne ligger i højere grad udenom ordene og skal efterfølgende fylde læseren med eftertanke.

Jeg har fået mange reaktioner på bogen, fx
”Det er første gang siden jeg gik i skole, at det er lykkedes mig at læse en bog helt til ende”.
”Jeg slugte din bog, blev opslugt”.
”Jeg har læst din bog med en kæmpe klump i halsen, men har også haft smil på læben” .
Jeg håber at bogen er så lærerig og vedkommende, at den vil nå vidt omkring og åbne op for
dialoger blandt familiemedlemmer, venner og fagfolk, som har folk i sorg omkring sig.

Kærlig hilsen
Tina Kreutzer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ugens anbefaling - uge 35

  UGE 35 I denne uge anbefaler vi kogebogen 'Vi ses til bålmad', som er skrevet af Stine Nürnberg. Dette er en kogebog, hvor du kan ...

Populære indlæg