tirsdag den 28. november 2023

Ugens anbefaling - uge 48

UGENS ANBEFALING

UGE 48

I denne uge anbefaler vi bogen "Christenze", som er skrevet af Lise Uhrup Jensen.

Bogen handler om Christenze, som var adelskvinde. Christenze bliver anklaget for trolderi. Disse anklager får naturligvis konsekvenser for Christenze.

Den er utrolig velskrevet og kan stærkt anbefales! 


Om bogen

Forfatteren skriver: Som ungt menneske fik jeg en bog forærende af min morfar med titlen Christenze Kruckow – en adelig troldkvinde fra Chr. IV’s tid. Bogen indeholder det omfattende domsmateriale, som endte med, at Christenze Kruckow blev henrettet i København i 1621, anklaget for trolddom. Hun blev som den eneste henrettet ved sværd, da hun var adelig. Min morfar hed Jørgen Kruchow og havde slægten Kruchows våbenskjold hængende og var meget interesseret i sagen. Om min mors familie virkelig er i familie med denne kvinde, ved jeg ikke noget om, men jeg har simpelthen ikke kunnet slippe den historie. Hvad skete der? Hvorfor blev hun dømt? Var det retfærdigt? Og var hun en heks? Jeg har igennem læsning af alskens kilder prøvet at krybe ind under huden på denne usædvanlige kvinde. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ugens anbefaling - uge 17

  UGE 17 I denne uge anbefaler vi kogebogen "Den lille kogebog til små pengepunge", der er skrevet af Jonathan B. Erichsen. Kogebo...

Populære indlæg