tirsdag den 2. januar 2024

Månedens forfatter - januar 2024

 

Månedens forfatter - januar 2024

    Anette Guldager Boye


I denne måned, januar 2024, er Forlaget mellemgaards udvalgte forfatter: Anette Guldager Boye, der udkom med sin nyeste bog i oktober 2023 "FØDT VED TROLDDOM - de magiske træer".

Om bogen:

Oak Tree Creek står på den anden ende. Der er blevet arrangeret en fælles skoledans for de unge hamskiftere og menneskene på skolen. Duncan bruger det som en mulighed til at forbedre sameksistensen mellem flokkens medlemmer og de mennesker, der bor på flokkens territorie. Noget der frustrerer Nate, da han bare gerne vil på en date med Eva i ro og mag. Dansen tiltrækker da også uønsket opmærksomhed, og Nate og hans venner bliver mål for en sammensværgelse. 
En mand dukker op til festen for at konfrontere Nate med, at han er en heks, lige efter at Nate har set en druide. Ude i byen er der andre kræfter i gang. Træer belagt med trolddom bliver plantet ved husene, hvor Nates venner bor. Noget er blevet sat i bevægelse, der også har tråde til befolkningen i Oak Tree Creek. Noget der truer både de Andres og menneskenes verden. Men hvilken forbindelse har de mennesker til druiderne, hvis overhovedet nogen, og hvad er det, de vil opnå med den splittelse de forsøger at skabe?

Forfatterens egne ord:

Jeg hedder Anette Guldager Boye og er historiker. Til dagligt bor jeg med mand og børn lidt udenfor Odense. Min helt store interesse indenfor området er hekseprocesserne og folketro. Jeg skrev mit speciale om trolddomsprocesserne på Fyn. For at skabe noget interesse bland unge mennesker omkring folketro på en lidt sjov og anderledes måde, har jeg skrevet bøgerne Født ved trolddom. Der nu er udkommet i tre bind. ”Født ved trolddom: De magiske træer.”

I bøgerne bruger jeg historier fundet i gamle sager og fortællinger for at give den et element af troværdighed og ægthed. I det sidste bind bruger jeg blandt andet en trolddomssag fra Nordjylland, hvor træer er omdrejningspunktet for sagen. At bruge Fantasy-genren til formidling er en lidt anderledes måde at gøre det på og kan måske skabe lidt en fornemmelse af eventyr samtidig med at man rent faktisk lærer noget om vores historie og forestillinger, der har formet os op gennem tiden.

Jeg har altid været dybt fascineret af runer, og måden de er blevet brugt på til amuletter og magi. Derfor har jeg også valgt runer, som det magien strømmer igennem i bøgerne. Igen et element af virkelig folketro, men naturligvis anvendt med et kreativt tvist.

Jeg er vild med den gode fortælling, og historier skal ikke være kedelige. Det samme gælder når jeg holder foredrag omkring hekseprocesserne. Den gode fortælling skal være det element, der fanger tilhørerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ugens anbefaling - uge 17

  UGE 17 I denne uge anbefaler vi kogebogen "Den lille kogebog til små pengepunge", der er skrevet af Jonathan B. Erichsen. Kogebo...

Populære indlæg