tirsdag den 7. september 2021

UGE 36'S ANBEFALING

 UGENS ANBEFALING 

UGE 36 


Denne uges anbefaling er en helt speciel en af slagsen. Den står nemlig i kærlighedens lys. Vi anbefaler i denne uge Anna Elbens 'Kærlighed', som er en samling af  syv noveller, der alle kredser om livets forunderlighed, sorg og glæde, tab og tilgivelse. Og de har alle syv KÆRLIGHEDEN som omdrejningspunkt.


Bogen er skrevet af forfatteren, Anna Elben, der på mange måder er en gåde. Forlaget kender forfatterens identitet, og vi er stolte af, at hun gav os tilladelse til at udgive denne retrospektive samling af livskloge noveller, alle skrevet i tidsrummet 1990-2010. Lang tid før nogen anede, hvad #Metoo indebar. Novellerne kan læses enkeltvis og er hver for sig et lille mesterværk, skrevet i et enkelt og ligefremt sprog og med problematikker, vi kan nikke genkendende til.



Uddrag fra bogens novelle Manon og kærligheden

Han ville gå, da hun besværet kaldte ham tilbage.
– Mikkel, sagde hun næsten uhørligt. – Kan du tilgive mig? Jeg ved jo godt, hvor ondt jeg gjorde dig, men hvis det kan interessere dig, har jeg betalt prisen. Jeg har været så langt ude, Mikkel, der, hvor man slet ikke kan bunde, og nu … ja, nu spiller jeg her i Malmø. Det er trygt og roligt. Jeg havde besluttet, at jeg ikke ville have mere kærlighed ind i mit liv, det gør for ondt. Og så sker det her pludselig … er det ikke mærkeligt, at jeg har tænkt så meget på dig i den sidste tid? Far og mor fortalte, at du var blevet gift og havde fået et lille barn. Hvor må du være lykkelig.
Han så på hende med et forfærdet blik, som hun misforstod.
Han fik billederne ned fra røntgen. Kompliceret brud på håndleddet og en brækket fod. – Hvor lidt der skal til, før hele ens liv ændrer retning, tænkte han. – En løbetur, et biltur til veninderne ...
Hendes hjerte hviskede: – Bliv hos mig. Bliv. Hos. Mig. Jeg vidste ikke, at jeg elskede dig, før du ikke var der mere.
– Manon har du ikke fået at vide?
Hun så uforstående på ham.
– Jeg er ikke lykkelig, sagde han tonløst.
Nu var det sagt. Højt. ”Jeg er ikke lykkelig.”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ugens anbefaling - uge 16

  UGE 16 I denne uge anbefaler vi bogen "Manden, der aldrig blev født", der er skrevet af Klaus Nørgaard Jørgensen.  Bogen handler...

Populære indlæg