tirsdag den 20. september 2016

4/5 stjerner til "Musefamilien på eventyr" fra dinboganmelder.dk

 

http://mellemgaard.dk/product/musefamilien-paa-eventyr-1492/

Anmeldelse af skrevet

 
"Musefamilien på eventyr er en sød børnebog, som min søn på 7 år gerne vil give 5 ud af 5 stjerner. Det vil han dog med mange bøger. Læs derfor senere i anmeldelsen hvorfor den samlede bedømmelse ligger på 4 ud af 5 stjerner.

Overordnet tema for Musefamilien på eventyr

Som man kan se af bogens omslag og læse i bogens beskrivelse, så handler bogen overordnet om menneskenes affald. Dette gav mig lidt bange anelser på forhånd, da jeg mener at en børnebog skal være sjov og hyggelig eller evt. spændende, men ikke formanende. Jeg havde dog givet min søn flere forskellige valgmuligheder omkring hvilken bog vi skulle læse, og han valgte denne. Jeg gik derfor ind til bogen med et åbent sind, og glædede mig til at læse den.
Desværre syntes jeg dog efter læsningen at bogen gjorde mig lidt kvalm. Bogen består af 51 sider og der er mange billeder undervejs. Men teksten er skrevet med lille skrift, så det er ikke en helt kort bog. Bogen kører hele vejen igennem i det samme spor omkring hvilke kvaler musene har pga. menneskenes smidte affald. På ganske makaber vis. Nogle mus har “bare” brændt sig på et cigaretskod, mens andre har mistet både arme og ben, og nogle er døde. Der er endda en ko der dør, da den spiser en øldåse, som nogle dumme mennesker har smidt. Det syntes jeg personligt er alt for meget og for voldsomt.
Jeg smider aldrig affald i naturen, og jeg mener at det vigtigt at opdrage sine børn til aldrig at smide affald i naturen. Det er også en smadder god ide at snakke med sine børn om hvorfor man ikke skal smide affald, og hvilke meget negative konsekvenser det kan få. Jeg var dog ikke fan af “Musefamilien på eventyr”.
Når det er sagt, så vil jeg gerne fremhæve, at der trods alt er lidt hygge med i historien. Det er ikke ren elendighed det hele. De makabre scener er desuden ikke noget der på nogen måde påvirkede min søn. Han syntes bare det var en spændende historie. Jeg tror ikke at han havde nogen tanker om det formanende i historien.
Jeg vil personligt maksimalt give bogen 3 ud af 5 stjerner. Min søn vil absolut give bogen 5 ud af 5 stjerner. Da det trods alt er en børnebog, så har jeg trukket karakteren mest i hans retning, og endt med at give bogen 4 ud af 5 stjerner.

Flotte illustrationer

En meget positiv ting ved bogen er de mange flotte illustrationer. Bogen er klistret ind i billeder. Flere gange fylder billedet hele siden, hvor teksten er placeret på billedets baggrund, f.eks. på himlen. Dette giver en større nærhed i læsningen, da børn altid vil se billederne i bogen. Når bogen er fyldt med billeder overalt, så betyder det at barnet følger med i bogen på en helt anden måde, end hvis det hele kun var rå tekst."

http://dinboganmelder.dk/eva-lange-jacobsen-musefamilien-paa-eventyr/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ugens anbefaling - uge 16

  UGE 16 I denne uge anbefaler vi bogen "Manden, der aldrig blev født", der er skrevet af Klaus Nørgaard Jørgensen.  Bogen handler...

Populære indlæg