mandag den 6. april 2020

Boganmeldelse af "Himmel og Hav"

HIMMEL OG HAV boganmeldelse


Anmelder: Tove Vetter
Forfatter: Bent Abkjer Hansen
Bogladepris: 189,95 DKK 

Anmeldelse fra Tove:

Jeg har modtaget bogen Himmel og hav - forfatter Bent Hansen - til anmeldelse og kommer her med mine bemærkninger til og om bogen: 

Denne bog må betragtes som et spirituelt værk, der forsøger at indkredse det evige hvorfor, som menneskeheden siden tidernes morgen har stået overfor. Bogens to dele fungerer uafhængigt af hinanden, og kan sagtens læses hver for sig. Første del refererer overvejende til bogen Kursus i Mirakler ,hvis grundlæggende ideer og tanker tydeligt præger denne del af bogen. Da jeg selv gennem mange år har læst og genlæst dette værk kan jeg kun erklære mig enig i de synspunkter, der kommer til orde i denne del af bogen og som måske i et vist omfang kan virke ret provokerende for mennesker af “ normalt “ kristent sindelag. Om nogen, som ikke i forvejen er overbevist om tankegangen i Kursus i Mirakler, bliver overbevist om sandheden i de udsagn forfatteren kommer med, kan jeg have mine tvivl om. Ikke fordi forfatterens tankegang ikke er klar og tydelig, men fordi det måske virker for overvældende, for forvirrende at forholde sig til så mange nye ideer i så koncentreret form som her. 

Selvom bogen så langt fra er en selvhjælpsbog, er der dog rigtig mange steder især i første del, hvor forfatteren påpeger, at hvis man ville/kunne følge hans tankegang og leve disse ideer og principper ud i det virkelige liv, ville man virkelig kunne finde en dyb fred. Så formålet med bogen er ikke blot at skitsere ideerne, men også få læseren til at forstå at anvendelsen af ideerne ville kunne ændre ens liv. Dette gælder både første del og anden del af bogen. I anden del er forfatteren på en måde mere personlig, mere nærværende og hans fokus er her ikke så meget Kursus i Mirakler, men mere østligt hinduistisk/buddhistisk orienteret med spor til moderne tænkere som Allan Watts og Leo Hartung. Hans tanker omkring det totale fravær af personlighed synes jeg er meget spændende, og jeg var meget glad for både at læse hans appendiks omkring metaforer, og citatsamlingen, så vel fra Kursus i Mirakler, som fra andre store tænkere. 

Sammenfattende kan jeg sige, at jeg synes bogens første del er en letlæst og rigtig god appetitvækker til værket Kursus i Mirakler mens anden del for mig er meget nødvendig opfordring i denne ego dominerede tid, til at sætte spørgsmålstegn ved eksistensen af og værdien af det personlige individ.


Bogen kan købes her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ugens anbefaling - uge 17

  UGE 17 I denne uge anbefaler vi kogebogen "Den lille kogebog til små pengepunge", der er skrevet af Jonathan B. Erichsen. Kogebo...

Populære indlæg