fredag den 14. maj 2021

UGENS ANBEFALING, UGE 19

 UGENS ANBEFALING 

UGE 19 


Ugens anbefaling er en bog, som uden tvivl kommer til at fange alle sine læsere ved første øjekast. Det er en bog om psykose og tåkrummende ustabilitet. En bog om at holde på hemmeligheder. En bog om Teodor. 

Ugens anbefaling D. S. Henriksens bog "Det usynlige menneske - En skræmmende ualmindelig, almindelig kortroman". 




Hovedpersonens, Teodor, hverdag er ualmindelig almindelig og skræmmende normal. Han finder ro i sin skemalagte og detaljeorienterede hverdag, mens han betragter og finder spænding i andres liv. Teodor gør ikke noget stort nummer ud af sig selv. Han er en blandt mange, som du møder dagligt, men aldrig rigtig lægger mærke til.

Da Teodors søn indblandes i et trafikuheld, og hans for længst glemte bror samtidig løslades fra fængslet, krakelerer hverdagen, og der kradses hul i Teodors facade. Teodor gemmer på noget.




Uddrag af bogen
Vi er alle tæt på hinanden og alligevel så fjerne. De er, hvor de er, og jeg er, hvor jeg er. Jeg kan godt være medmenneskelig og følsom, men er det ikke. Jeg mærker dem ikke, og de mærker ikke mig. Jeg kan række ud og røre dig, men hvis du dør, vil jeg ikke savne dig. Par forlader sygehuset. Støttende, trøstende, vi skal se fremad, vi skal nok klare det sammen. Der er enkelte, der smiler. Det kan være, det ikke var kræft alligevel, eller at donoren er fundet. Knægten. Min. Mathias. Hvornår bliver han frisk? Jeg har knyttede hænder, og da jeg åbner dem, er der mærker fra neglene i håndfladen. Jeg betragter dem langsomt forsvinde. Det skal nok gå det hele.


Om forfatteren
Daniel Henriksen debuterede i 2016 med romanen In absentia efter mindre udgivelser i bl.a. Det Onde, Trauma Magazine og Himmelskibet. Han har siden udgivet en roman under samme navn og to romaner og en novelle som D.S. Henriksen. Han skriver sjove og blodige, gerne uhyggelige historier, hvor der typisk optræder en eller flere skæve personligheder.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ugens anbefaling - uge 16

  UGE 16 I denne uge anbefaler vi bogen "Manden, der aldrig blev født", der er skrevet af Klaus Nørgaard Jørgensen.  Bogen handler...

Populære indlæg